Как се охранява едно от най-големите и красиви пристанища на света

Сидни е дом на един от най-големите пристанищни комплекси на света, покриващ 150 мили брегова линия и 21.2 кв. мили земя, включително емблематични забележителности като Харбър бридж и Операта на Сидни. 

Поредицата в 10 части „Пристанищният патрул на Сидни“, която дебютира по най-мъжкия ТВ канал от семейството на Viasat World - Viasat Exploreна 10 март от 21:00 часа, е посветена на отдадения екип от хора, натоварени с опазването на това впечатляващо крайбрежие. 

Те разрешават сложни проблеми, предотвратяват инциденти, независимо колко са големи или малки, и успяват да не полудеят, докато активи на стойност милиарди и човешки животи зависят от тях. Да погледнем изумителната им работа. 

Да предотвратиш щети за 4 милиарда долара и то само на ½ метър от дъното 

Бреговата линия на пристанището на Сидни е едно от най-красивите крайбрежия на света, но зад красавицата се крие звяр! 

Това е домът на Порт Ботани – един от най-красивите естествени хабитати на планетата. През тук минават 40% от доставките на храна за Сидни, обработват се 2.5 млн контейнера товар на година и се генерират около 4 милиарда годишен приход. 

Потенциално потъване на кораб на неправилното място в погрешния момент би могло да има катастрофален ефект не само за града, но и за цялата страна. Когато патрулът има проблем с 25-метров круизен кораб, който започва да потъва в непосредствена близост до пристанището, преди да започнат да издигат полу-потъналия съд с надуваеми възглавници с компресиран въздух, за да го изтеглят, първо трябва да се уверят, че няма останали пътници на борда. 

Като става дума за теглене – в един случай норвежкият супертанкер SKS Douro пристига в пристанището със 120,000 тона запалим керосин – един от най-опасните и най-тежки товари, които някога са достигали до пристанището на Сидни.  

Това дълго 250-метрово "бебче" трябва да бъде изтеглено от бурните води, минавайки през най-плитката част на канала, под известния Харбър бридж, покрай сградите на президентството, като направи остър завой към хранилището за гориво. 

И какъв е проблемът? Ето какъв: Най-плиткият участък от канала е 13.5 метра, а височината на SKS Douro е 13 метра, така че въпросният маршрут трябва да бъде изминат с хирургическа прецизност, при това при прилив, когато нивото на водата е поне 4.8 метра. 

По тази причина, теглещият екип прикачва лодки с мощност 200 тона не само пред танкера, но и зад него, за да се подсигури, ако възникне спешен случай. Скоростта също е от значение, защото ако лодката се движи прекалено бързо, корпусът й предизвиква всмукващ ефект в посока към дъното. 

Да охраняваш води, пълни с акули

През 2020 г. Австралия се превръща в най-опасната страна на света по отношение на нападения от акули, като са регистрирани 26 нападения за годината, 8 от които завършват фатално. Акули има и района на пристанището на Сидни: в шест-седмичния период, когато се снима продукцията „Пристанищният патрул на Сидни“ близо до бреговете са забелязани над 100 акули. 

Един от начините да се избягват нападения от акули е те да бъдат маркирани: това позволява да бъдат следени със сателитна система, която комуникира с 21 мониторингови станции, които биха могли да сигнализират на плуващите във водите незабавно, в случай че някое животно се приближи твърде близо до брега. 

Единственият начин да маркираш акула, обаче, е първо да я хванеш: да, това също е част от трудовата характеристика на елитния Пристанищен патрул на Сидни. Когато я уловят, те обръщат акулата, което временно я зашеметява и им позволява да поставят маркер в опашката й, където животното усеща най-малко болка, а раната зараства най-бързо. 

Друг начин на защита е да се поставят мрежи за акулите. Системата с найлонови мрежи е въведена през 1935 г., когато големи бели акули вземат множество жертви по крайбрежието на Сидни. Има 51 мрежи по бреговата ивица на града, което драстично е намалило броя на нападения от акули, но за да работят ефикасно, мрежите трябва да се поддържат и понякога да се подменят. 

А смяната на мрежа за акули не е детска игра: може да отнеме няколко дни, а лошата видимост излага самите гмуркачи, работещи по подмяната на мрежата, на риск от нападение от акула.

И всичко това е само върхът на айсберга: елитният екип на „Пристанищният патрул на Сидни“ трябва да контролира незаконния риболов, както и да вкара действие сух док за извеждане на въздухоплавателни съдове, да не говорим за отдавна поставената задача по пребоядисването на Харбър бридж. За щастие – имат хора за всичко! 

Вижте по Viasat Explore – от 10 март, всяка неделя в 21:00 часа.