Пазарът на акумулатори за мотори е представен от  широка гама от различни видове, размери и модификации, сред които често е трудно да се избере батерия, която е с оптимално съотношение цена-качество. 

Ето някои препоръки относно избора на акумулатори за мотори, мотопеди или скутери, както и основните разлики между популярните видове батерии за мотоциклети.

Видове и спецификации на акумулаторите за мотоциклети

Основната разлика между акумулатори за мотори и автомобилните акумулатори е капацитетът и стартовият ток.
Като цяло пазарът предлага на своите потребители всички едни и същи основни видове батерии:

Киселинни (WET) батерии: Този тип батерии са достъпни и относително лесни за използване. Изискват периодични проверки и добавяне на електролит, освен това са изключително чувствителни към дълбок разряд. 
 
AGM батерии: Това е един от най-популярните и търсени видове акумулатори за мотори, чиято характеристика е липсата на необходимост от добавяне на електролит, херметичност и стабилна работа при ниски температури. Те изискват висококачествено или оригинално зарядно устройство и са чувствителни към токови удари в бордовата мрежа на автомобила.

GEL батерии: Модерни батерии, които не изискват поддръжка и показват най-дълъг експлоатационен живот - 500 - 800 пълни цикъла заряд - разряд или 10 - 12 години. Силиконът се използва за свързване на сярна киселина в такива батерии, което не позволява на електролита да изтече, дори ако корпусът на продукта е повреден.

Трябва да се отбележи, че номиналното напрежение за повечето мотоциклетни батерии е 12V. Изключение правят скутери и мотопеди с ниска мощност с обем на цилиндъра до 50 cc, както и съветски мотоциклети (IZH, Java) - този тип мотоциклети използват 6V батерия.

Какво да имате предвид при избора на акумулатори за мотори?

Списъкът с основни критерии, които трябва да имате предвид при избора на акумулатори за мотори, включва четири основни характеристики:

Капацитет

Когато избирате капацитет, трябва да се ръководите от едно просто правило - колкото по-голям е размерът на двигателя на мотоциклета, толкова по-мощна батерия е необходима, за да го стартирате.

Начална текуща стойност

Стойността на стартовия ток е пряко свързана с капацитета на акумулатора и се подчинява на същото просто правило - колкото по-мощен е двигателят, толкова по-голям стартов ток е необходим за стартирането му.

Размери

Това е един от най-важните параметри на всички акумулатори за мотори, който се избира индивидуално за всяко превозно средство. Трябва да се има предвид, че дори леко отклонение от стандартните размери няма да ви позволи да инсталирате батерията в седалката.

Тип терминал

Този параметър е отличителен белег на батериите за мотоциклети и се предлага на пазара в различни дизайни. Когато избирате вида на клемите, трябва да вземете предвид препоръките на производителя на мотоциклета и тяхното местоположение.

Правила за поддръжка и възможни неизправности

Собствениците на мотоциклети трябва периодично да проверяват напрежението на клемите на акумулатора. За батерия в добро състояние тази цифра трябва да бъде между 12,6 и 12,9 V (за 12-волтови батерии). Ако без товар батерията не е в състояние да достави номиналното напрежение, тогава тя трябва да се презареди. 

Изискванията за този процес не се различават от автомобилните батерии:

  •  Индикаторът за заряден ток трябва да бъде 0,1
  • За gel и agm батерии е препоръчително да закупите специално зарядно устройство, което ви позволява да осигурите стабилна работа по време на зареждане и автоматично изключване след приключване на процеса
  • Когато батерията е в разредено състояние за дълго време се активира реакцията на сулфатиране на електродите, което се отразява негативно на живота на устройството. Трябва също да се помни, че през студения сезон батерията трябва да се зарежда по-често
  • Дълбокото разреждане е сериозна опасност за батерията. 
    За да избегнете проблеми, не оставяйте мотоциклета на паркинга с включена електроцентрала. Също така е необходимо да се следи състоянието на бордовата електрическа мрежа. За да направите това, достатъчно е редовно да проверявате напрежението на клемите на батерията. Ако се използва киселинна батерия, тогава е необходимо да се следи нивото на електролитния разтвор и периодично да се добавя вода.

Източник на изображение: pixabay.com